Parosphromenus harveyi

Salam semua hey....

Sudah 2 bulan saya membela ikan dari keluarga licorice gourami selain betta iaitu Parosphromenus harveyi atau nama singkatan oleh penghobi iaitu paros harveyi. Okay, sebelum beli mereka saya dah setup dulu tank 1ft dengan pelbagai jenis pokok ngan daun mahang(entah berapa banyak daun mahang aku sumbat dalam tank tu) tapi selepas periksa ph air mmg ph 5 la. Jadi, aku masukla sepasang paros harveyi dalam tu. Selepas itu, memang terus aku tak nampak diorang sebab tank aku memang semak. Hehe. Ouh ya, habitat dia ialah paya gambut yang mengalir di utara selangor
Sumber foto dari google*

Diet mereka setiap hari grindal worm. Kadang adalah bagi kutu air. Pelet jangan harap la nak makan tapi ada penternak lain yg berjaya latih mereka makan pellet. Pertama sekali bila dapat tgk diorang terpesona sebab colour jantannya yg hitam biru cantik bila dilihat.

Apa-apa pun aku memang dah give up pada awalnya sebab tiada tanda-tanda mereka nak membiak tapi baru-baru ni dalam awal bulan 12 bila tengok balik aku perasaan ada benda kecik berenang. Rupanya itu f1 harveyi. Bukan kecik lagi ni dah besar. Aku rasa dah masuk 2 bulan usia anak ikan ni. Memang aku gembirala sebab projek aku berjaya. Sekarang aku feed microworm bersama grindal worm setiap hari. Harap mereka dapat membesar dengan sihat.

Ulasan

  1. Waaaa.....dah berjaya... skng masih mencuba breed paros nagyi... tgk macam pair xsesuai...nk tukar xde lebih...so biar jela...papepun...tahniah2 sbb dah berjaya dpt fry...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Betta Livida

Betta Imbellis