PENGHAYATAN
ETIKA DAN PERADABAN
BAB 4.2 TAHAP
KESEPADUAN YANG DICAPAI
Kesepaduan nasional
Maksud :
Penyatuan
pelbagai kelompok atau mempunyai latar belakang sosial dan kebudayaan yang
berbeza, menjadi satu entiti fizikal. Hasil daripada penyatuan ini keadaan akan
menjadi aman, stabil, dan makmur walau bagaimanapun terdapat perbezaan dari segi
defisit sosial dalam sesebuah masyarakat di negara kita.
Alat utama sebagai teras perpaduan :
Perlembagaan Persekutuan
Perlembagaan Persekutuan merupakan satu set undang- undang tertinggi bagi Negara Malaysia. Ia telah mula digunapakai sejak Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 1957. Perlembagaan Malaysia mengandungi 183 perkara. 1 Perlembagaan digubal di Parlimen dengan tiga kali pendengaran (perdebatan). Sesuatu perlembagaan atau akta akan dikira digazetkan apabila ia mendapat sokongan 2/3 dari ahli dewan rakyat. Perlembagaan penting kerana ia dapat menjamin kestabilan politik dan sistem pentadbiran dan menjamin keselamatan serta kesejahteraan rakyat dimana hak asasi rakyat seperti kebebasan bersuara dapat digunakan
Rukun negara
Rukun Negara adalah ideologi kebangsaan Malaysia yang telah dibentuk pada 31 Ogos 1970 yang diperkenalkan berikutan Peristiwa 13 Mei 1969 dimana penyatu paduan kaum menjadi goyah dan mengorbankan nyawa dari pelbagai kaum. Tujuan utama Rukun Negara dibentuk adalah untuk membentuk perpaduan yang kukuh. Prinsip yang dinyatakan di dalam rukun negara perlu disematkan pada setiap rakyat Malaysia bagi memastikan kestabilan dan kejayaan tetap utuh di negara kita yang tercinta ini samada dari aspek ekonomi mahupun sosial.
Kesepaduan sosial
Maksud :
Penyatuan pelbagai kelompok yang mempunyai latar belakang sosial dan kebudayaan berbeza, menjadi suatu entiti fizikal.
Dimensi kesepaduan sosial :
Belonging–Isolation (Kepunyaan-Pemencilan): Ia merujuk kepada kewujudan atau ketidakhadiran nilai-nilai yang dikongsi dan perasaan identiti yang sama. Contohnya, kaum cina di Kelantan yang berasimilasi di sana dengan budaya serta gaya hidup masyarakat di sana.
Inclusion–Exclusion (Rangkuman-Pengecualian): Dimensi ini merujuk kepada tahap kesaksamaan dan peluang dalam kalangan warga dalam ekonomi khasnya pasaran. Contohnya, semua kaum diberi hak sama rata untuk berniaga.
Participation–Non-involvement (Penyertaan-Ketakterlibatan): Ia berfokus kepada penyertaan dalam politik dalam kalangan rakyat sama ada di tahap pusat atau lokal dalam kerajaan. Di Malaysia terdapat parti dari pelbagai kaum contohnya Malaysia Chinese Association ( MCA ) untuk kaum cina, Malaysian Indian Congress ( MIC ) untuk kaum india, dan United Malays National Organisation ( UMNO ) untuk kaum melayu.
Recognition–Rejection (Pengiktirafan-Penolakan): Dimensi ini merujuk kepada kebimbangan akan perbezaan atau toleransi dalam kepelbagaian dalam kalangan masyarakat. Contohnya, walaupun negara kita berbilang kaum, namun kebanyakannya sepakat untuk menolak gerakan LGBT serta hak-hak mereka yang jelas bertentangan dengan norma kehidupan sesebuah masyarakat serta agama.
Legitimacy–Illegitimacy (Setara/setaraf-Tidak setara): Ia merujuk kepada penyelenggaraan legitimasi dalam politik dan institusi sosial – daripada tahap negeri kepada individu dalam masyarakat yang mempunyai minat yang berbeza. Legitimasi dalam konteks politik bermaksud seberapa jauh masyarakat mahu menerima dan mengakui kepimpinan yang disandang oleh seorang pemimpin.
Equality–Inequality (Kesamaan-Ketidaksamaan): Ia merujuk kepada persamaan dan peluang yang sama dalam kalangan masyarakat tanpa mengira etnik, agama, budaya dan bahasa. Contohnya, semua kaum mempunyai hak untuk belajar di sekolah kebangsaan, bekerja di sektor kerajaan atau menjalankan hubungan kahwin campur.
Defisit Sosial
Maksud :
Isu atau hal yang belum selesai perlu diusahakan penyelesaiannya satu persatu, memerlukan waktu dan kesabaran semua pihak.
Sepuluh isu defisit sosial :
· Etnisiti
· Agama
· Kelas sosial
· Pendidikan
· Bahasa
· Jurang generasi
· Gander
· Politik federalism
· Ruang ( Bandar – desa )
· Media
Langkah-langkah dalam menghadapi defisit nasional
Kesepaduan Sosial Dalam Aspek Politik Federalis
Parti PKR telah menang dalam PRU-14 tanpa partumpahan darah seperti negara lain
Kesepaduan Sosial Dalam Aspek Bahasa
Penggunaan bahasa Malaysia di sekolah, agensi kerajaan mahupun swasta dapat merapatkan perpaduan dan mengurangkan jurang perbezaan dalam kalangan kaum.
Kesepaduan Sosial Dalam Aspek Agama
menghormati ajaran masing – masing walaupun masih terdapat segelintir pihak yang cuba
membawa isu bagi melagakan keharmonian ini.
Etos Nasional
Maksud : sifat atau ciri sesuatu bangsa, budaya, era dan lain- lain.
Etos Nasional Bangsa Malaysia :
Perkongsian Sejarah
Berjuang bersama – sama ketika menghentikan penjajahan Jepun ketika Perang dunia ke-2.
Mengamalkan sifat toleransi dalam beragama selagi tidak menyentuk isu sensiviti.
Bersemangat untuk mempertahankan sesama masyarakat tanpa memilih bulu.
Mempunyai visi yang sama iaitu bersama-sama untuk membangun kan negara yang maju dan ekonomi stabil
Mematuhi undang – undang yang ditetapkan oleh negara dan menghormati Sultan.
Komitmen
Bersungguh – sungguh untuk memastikan kelestarian di negara terus terjamin
Ditanam dalam diri untuk menghargai Sejarah asal – usul negara serta menghargai keharmonian dan kemajuan ekonomi negara.
Kesimpulan
Perpaduan dan integrasi dalam kalangan rakyat adalah satu perkara penting. Oleh yang demikian, semua rakyat dan kerajaan harus bersama-sama memainkan peranan dalam meningkatkan perpaduan untuk membina sebuah bangsa yang terdiri dari rakyat yang berbilang kaum, yang hidup bersatu-padu serta aman sentosa. Dalam menghadapi wabak pandemik ini, kesepaduan yang kuat adalah sangat penting bagi memastikan penyakit ini akan terus lupus dan kita mengharapkan selepas wabak ini selesai hubungan antara kaum bertambah kuat dan sifat rasis dan stereotaip juga dapat dibuang.
Masyarakat Malaysia yang majmuk bebas meraikan perayaan tanpa sedikit prejudis dalam diri |
Kaum cina di Kelantan tiada masalah untuk berinteraksi dalam dialek kelantan serta menyesuaikan diri dengan budaya masyarakat di sana. |
Sudah 63 tahun negara kita merdeka, adakah kita masih dengan stereotaip kaum yang acap kali dilihat seperti memperlekehkan setiap kaum di bumi tercinta ini? |
·
DAQ1A KUMPULAN 2 Ahli kumpulan: ·
TUN MOHD ABRISYAM
HILMAN BIN AHMAD JEAILANI (22DAQ20F2090) ·
MUHAMMAD FARIDUDDIN BIN
MOHAMAD FAUZI (22DAQ20F2010) ·
AMIRUL HAKIMI BIN MOHD
NAZRI (22DAQ20F2085) MUHAMMAD AMJAD BIN BIN SUHAIMI (22DAQ20F2044) MOHAMMAD NAZRUL HAIQAL BIN MOHAMAD NAZER (22DAQ20F2050) | |
Ulasan
Catat Ulasan